Hyötypeliala kovassa kasvussa

,
Business Oulu pelimessuilla

Suomalaiset hyötypelialan yrittäjät odottavat liikevaihtonsa lähes kaksinkertaistuvan kuluvana vuonna. Millaisista asioista rakentuu hyötypelin menestys? Kirjoitimme pienen katsauksen hyötypelialaan ja vähän peliyrittäjän liikkuvaan arkeenkin.

 

Kansainvälisillä pelimessuilla tarjonta keskittyy viihdepeleihin. Niille osallistuu koko peliala, myös hyötypelien kehittäjät. Minkä takia esimerkiksi terveyden ja hyvinvoinnin ratkaisuihin erikoistunut Ikoni Innovations vierailee useilla messuilla vuodessa?

Messuille mennään verkostoitumaan, kertoo Ikoni Innovationsin toimitusjohtaja Omar Ikni. Iknin viimeisin matkakohde oli Tokyo Game Show syyskuussa 2016.

Messujen valtava mittakaava ja kaiken läpäisevä Anime-kulttuuri olivat suomalaisille messukävijöille elämys. Matkan varsinaista tavoitetta toteutettiin kuitenkin muualla.

On tärkeää  tutustua aktiivisesti ihmisiin ja luoda kontakteja. Koskaan ei tiedä, missä syntyy se tärkein yhteys, kuvailee Ikni.

Hyötypeli on enemmän kuin peli

Nimitystä hyötypeli käytetään digitaalisesta tuotteesta, joka on pelillinen, mutta tehty jotain käytännöllistä tarkoitusta varten. Oppimispelit, terveyttä ja hyvinvointia palvelevat pelit, henkilöstön kouluttamiseen sekä tuotannon suunnitteluun ja kehitykseen tarkoitetut pelin tapaan käytettävät sovellukset ovat kaikki yleistymässä olevia hyötypelien muotoja.

Hyötypelin kehitystyö on aina ehdottoman käyttäjä- ja tarvelähtöistä. Siihen on saatava mukaan vahva sisältöosaaminen sekä asiantuntijuus toiminnasta, jonka tukemiseksi peliä tai muuta digitaalista ratkaisua tehdään.

Terveyden toimikenttään liittyvissä peleissä pelikehitykseen osallistuva alan auktoriteetti on olennainen osa kehitysprosessia. Auktoriteettiakin tärkeämpi hyötypelin avain on se, että  pelaamisen hyödylliset vaikutukset – kuten oppiminen tai terveysvaikutukset – on tutkimuksella todistettu. Myös itse tutkimuksen luotettavuus eli validiteetti on todettava ulkopuolisen asiantuntijatahon toimesta. Vasta sitten peli voidaan kruunata todelliseksi hyötypeliksi, kuvaa prosessia ansioitunut pitkän linjan digituottaja Klaus Ala-Aho.

Suomalaisyritykset hyvässä vauhdissa

Hyötypelejä kehittävien yritysten yhteenliittymä Serious Gaming Cluster Finland ry on toteuttanut Tekesin toimeksiannosta Suomen hyötypeliteollisuuden tilannekuva 2016 -selvityksen. Selityksen mukaan suomalaisen hyötypelialan arvo vuonna 2015 noin yhdeksän miljoonaa euroa. Selvitystä varten haastatellut suomalaiset yritykset arvioivat alan liikevaihdon kasvavan lähes 90% kuluvana vuonna. Tämän toteutuessa hyötypelialan liikevaihto vuonna 2016 tulee kasvamaan 17 miljoonaan euroon.

Maailmanlaajuisesti hyötypelialan arvo on kahden ja viiden miljardin dollarin välillä. Vuotuinen kasvuvauhti on noin 17 prosenttia.

Hyötypelialaa lukuina
2 - 5 miljardia dollaria

Alan arvo maailmanlaajuisesti

17 %

Vuotuinen kasvuvauhti

9 miljoonaa euroa

Suomalaisen hyötypelialan arvo (2015)

90%

Alan yrittäjien ennakoima liikevaihdon kasvu vuonna 2016

lähde: Suomen hyötypeliteollisuuden tilannekuva 2016 -selvityksen loppuraportti

 

Suomalaiset yritykset ovat siis kansainvälistä keskiarvoa paremmassa vauhdissa.  

Hyötypeliala on osa suomalaista peliteollisuutta. Pelialan kattojärjestö Neogames Finlandin arvion mukaan suomalaisen pelinkehityksen ja pelipalveluiden  liikevaihto vuonna 2015 oli 2,4 miljardia euroa. Pelialan yrityksiin syntyy liikevaihtoa muustakin toiminnasta. Esimerkiksi sijoitustoiminta lisää taloudellista toimeliaisuutta toimialalla.

Peliala on juuri sitä mitä Suomessa tarvitaan – kasvava vientiala. Peliala on luonteeltaan globaali ja siten myös suomalaisten pelialan yritysten tavoitteet kansainvälisillä markkinoilla.

Peliyritykset ovat kasvuhakuisia. Suomen valtion omistaman innovaatiorahoitusyhtiö Tekesin tuki onkin ollut tärkeä pelialan nousulle. Peliteollisuus on käyttänyt saamansa tuen hyvin tuomalla Suomen yhteiskunnalle takaisin satoja miljoonia euroja jo verotuloina ja pääomasijoituksina.

Tuloksellista matkantekoa

Nousevaa alaa tuetaan myös paikallisella tasolla. Matkan Tokyo Game Show 2016 -messuille järjesti Oulun kaupungin elinkeinopolitiikan toteuttamisesta vastaava Business Oulu. Matkalle osallistui pieni joukko oululaisia pelialan yrityksiä.

Suurten kansainvälisten messujen aikaan yritykset järjestävät myös omia tilaisuuksiaan messukaupungissa. Messut ovat poikkeuksellinen tilanne, jossa saman toimialan väkeä on paljon kokoontuneena pienelle alueelle.

Tokion matkalla Ikoni Innovationsin tärkein yhteys syntyi Googlen järjestämässä asiakastilaisuudessa.

Tilaisuus oli suunnattu Aasian markkinoille pyrkiville yrityksille. kertoo Omar Ikni.  Ikoni Innovationsin tavoitteet ovat ensisijaisesti Euroopassa. Tilaisuuteen osallistuminen oli kuitenkin oikea päätös. Siellä syntyi kontakti, joka on tärkeä eurooppalaiseen markkinaan pääsemiseksi.

Pelkästään sattumasta ei kuitenkaan ole kysymys. Ikoni Innovations on fokusoitunut vahvasti suun- ja hammasterveyden edistämiseen mobiiliapplikaatioiden avulla. Ikni sanookin saaneensa paljon positiivista palautetta yrityksen selkeästä fokuksesta ja sovellusten ajoituksesta. Ajankohta on oikea, koska käyttäjät – etenkin lapset ja nuoret – ovat valmiita uudenlaisille ratkaisuille. He ovat omaksuneet teknologian saumattomaksi osaksi jokapäiväisiä puuhiaan.

Muiden hyötypeliyrittäjien lailla myös Ikni uskoo vahvasti alan kasvuun.

Olemme oikeaan aikaan liikkeellä, ja oikeanlaisilla ratkaisuilla.

Denny the Tooth
0 replies

Jätä kommentti

Haluatko liittyä keskusteluun?
Jaa ajatuksesi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *