Mobiilipeli tulee ulos alustalta

Vainglory on pelatuimpia esports-pelejä mobiililla

Miten mobiilipelit kehittyvät ja mitkä ovat nousevat mobiilipelimarkkinoiden trendit vuonna 2017? Peliyritysten avainhenkilöt uskovat lujasti kehitykseen omalla markkinasegmentillään. Joukosta nousee kuitenkin myös jaettuja näkemyksiä.

Pocketgamer.biz -verkkolehti tiedusteli loppuvuodesta suoraan pelialan ytimestä, mitkä tulevat olemaan vuonna 2017 mobiilipelialan nousevat trendit. Kysymykseen vastasi 20 henkilöä kansainvälisten pelistudioiden avainasemista.

Maailmassa julkaistaan satoja mobiilipelejä päivässä. Kehitystä ohjaa nyt koveneva kilpailu pelaajien huomiosta. Pelaajalähtöinen ajattelu kehittää koko alaa. Kun samaan aikaan kehittyvät myös pelien ympärille rakentuvat teknologiat, syntyy uusia tapoja tehdä asioita, uusia tapoja pelata ja tehdä pelejä.

Voimistuvia trendejä ovat yhdessä pelaaminen ja monikanavaisuus – pelikokemuksen laajentuminen uusille alustoille.

Reaaliaikaisuus ja jaettu kokemus

Mobiili on maailman kilpailluin julkaisualusta. Kännykässä on pelien ja muiden sovellusten lisäksi ainakin TV ja selaimen kautta käytettävät palvelut. Mobiilipeli kilpailee pelaajan huomiosta paitsi muita pelejä, myös kaikkia näitä vastaan.

Strategiapelejä julkaisevan Plariumin markkinointipäällikkö Gabi Shalel kertoo, että videoiden julkaisualustojen kuten YouTuben ja Twitchin vaatimukset vaikuttavat jo siihen, millaisia pelejä tehdään. Myös mielipidevaikuttajien, influencereiden merkitys markkinoinnissa on kasvanut.

Asian voi nähdä myös etuna. Pelikokemuksesta voidaan luoda monikanavainen jo pelkällä mobiililaitteella, mutta laajentamalla kokemusta myös muihin medioihin saadaan uusia mahdollisuuksia.

Kun joku todella onnistuu yhdistämään eSportsin, mobiilipelaamisen ja perinteisen median, tullaan näkemään suuria muutoksia, Shalel uskoo.

Yhä useammin halutaan pelata yhdessä. Kun pelaamiselle rajataan aika ja saadaan kaikkien osallistujien huomio peliin yhtä aikaa, peli on yhteinen kokemus.

Matt Roberts pelistudio Woogasta uskoo, että reaaliaikaiset, jaetun kokemuksen tarjoavat innovaatiot mobiilissa jatkavat nousuaan. Tämä on voimakas trendi, joka ilmenee paitsi peleissä kuten Clash Royale ja Agar.io, myös sosiaalisen median uusissa palveluissa kuten Houseparty, YouNow ja Facebook live.

Sosiaalisessa mediassa jaetaan reaaliaikaisesti kokemuksia omasta elämästä. Reaaliaikaisessa moninpelissä mennään pelin maailmaan ja jaetaan yhteinen kokemus siellä.

ESportsin kasvavat fanijoukot

Elektroninen urheilu (eSports) on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua. Vielä toistaiseksi tavallisin eSports-peli on tietokoneella tai konsolilla pelattava, mutta moni haastatelluista mobiilipelialan vaikuttajista uskoo mobiilissa pelattavien eSports-pelien voimakkaaseen esiintuloon vuonna 2017.

ESports-tapahtumia järjestetään verkossa, mutta myös määrätyssä ajassa ja paikassa järjestetyt turnaukset kuuluvat eSportsiin. Niihin mennään paikan päälle. Niissä on oheisohjelmaa ja kisakatsomot, eikä suuren urheilujuhlan tuntua totisesti puutu.

Space Ape Gamesin operatiivinen johtaja Simon Hade nostaa esille suuret taisteluareenamoninpelit (MOBA, Multiplayer Online Battle Arena). MOBA-peleissä kahden vastakkain pelaavan joukkueen tarkoitus on tuhota vihollisen tukikohta ja puolustaa omaa tukikohtaansa. Ottelu pelataan aina samalla kartalla, jonka herruudesta taistellaan. MOBA-pelit ovat keränneet jo kaikkien aikojen suurimman pelaajayhteisön, ohittaen räiskintä- ja strategiapelit.

Yksi mobiilissa julkaistujen MOBA-pelien edelläkävijä on Vainglory, jonka suuri pelaajayhteisö mahdollistaa toiminnan järjestämisen pelin ympärille.

Koukoi Gamesin toimitusjohtaja Antti Kananen uskoo eSportsin nyt laajenevan voimakkaasti mobiiliin. Liigat, turnaukset ja yleisötapahtumat nousevat samalla tavalla myös mobiilissa julkaistujen pelien ympärille sitä mukaa kuin eSports-fanien määrä kasvaa.

Myös Critical Forcen toimitusjohtaja Veli-Pekka Piirainen uskoo mobiili-eSportsin nousuun, hyvällä syyllä. Yhtiö sai loppuvuodesta 2016 miljoonarahoituksen Aasian markkinoille suunnattavaan tuotteeseen. Kilpailulliset moninpelit ovat Critical Forcen vahvuus. Turnaukset ja yleisötapahtumat kuuluvat jo suunnitelmiin.

Molemmat odottavat myös seuraavaa lisättyä todellisuutta (AR) hyödyntävää hittipeliä. Pokemon Go teki AR-pelin pelaamisen tutuksi suurelle yleisölle ja siitä on nyt hyvä jatkaa.

Visioita on monia, ja nousevia trendejä vuonna 2017 tuleekin varmaan olemaan useampia. Yhteistä haastateltujen visioille on, että alusta tulee olemaan vain yksi osa pelikokemusta. Pelaaminen laajenee monelle alustalle, omaan sisällöntuottamiseen, kohtaamisiin ihmisten kanssa ja ties mihin vielä. Pelimaailmassa ei ikinä tiedä, mitä seuraavalla tasolla odottaa.

Lue alkuperäinen juttu täältä

Lisää luettavaa:

0 replies

Jätä kommentti

Haluatko liittyä keskusteluun?
Jaa ajatuksesi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *