Oulun koululaiset testaamaan oppimispelejä Tietomaahan

,
Virtuaalimaailmassa tulen sammuttamista on turvallista harjoitella. Kuva: Moviregames.

Oululaiset lapset ja nuoret pääsevät testaamaan hauskoja oppimispelejä Tiedekeskus Tietomaassa. Peleissä on sekä virtuaalilasit päässä että mobiililaitteilla pelattavia. Pelit tuotetaan osana valtakunnallista EduDigi-hanketta.

Hankeyhteistyöhön on valittu neljä oppimistuotetta, jotka ovat teknologialtaan erilaisia ja kohdistettu eri ikäryhmille. Innokasta testausapua tarjoavat oululaiset koulut.

Oikeat otteet tulipalon sammuttamiseen

Ensimmäinen EduDigi-hankeyhteistyössä kehitetty peli on lasten hammashoitopeli Denny The Tooth. Peliä testattiin Tietomaassa helmikuussa. Nyt peli on jo valmis ja ladattavissa sovelluskaupoista.

Tämän kevään aikana testattavana ovat Oulun ammattikorkeakoulun EduLABin työryhmien kehittämät opetuspelit: virtuaalinen oppimisympäristö sekä mobiililaitteella pelattava satupeli, joka opettaa loogista ajattelua.

Moviregames kehittää virtuaalista oppimisympäristöä, jonka prototyypissä opetellaan tulipalon ja sen sammutuksen periaatteita. Tällä viikolla testaamassa oli joukko Martinniemen koulun kolmasluokkalaisia. Sammutusvälineitten käsittely virtuaalimaailmassa ei ollut ensin ihan helppoa, mutta kaverit vieressä olivat hyviä neuvomaan.

Erikoisuus Moviregamesin virtuaalisimulaatiossa on, että peliä ei ohjata ohjaimilla, vaan virtuaalilaseissa on lisänä kamera, joka tunnistaa pelaajan käsien liikkeet. Näin liikkeet muistuttavat mahdollisimman paljon oikeaa tilannetta.

Monta tulipaloa saatiin sammumaan, vedellä, jauhesammuttimella ja sammutuspeitteellä.

Kysyttäessä, eikö sammuttaminen pelottanut, vastaus oli varma: Ei! – Millaista se muuten oli?

– Tosi hauskaa!

Tulipalo sammuu jauhesammuttimella, kun puristaa kahvaa tarpeeksi pitkään.

Tulipalo sammuu jauhesammuttimella, kun puristaa kahvaa tarpeeksi pitkään.

Diginatiaisille laitteet ovat olleet olemassa aina

Martinniemen koulun opettaja Mika Marjeta kertoo, että koulu lähti mielellään mukaan testaukseen. Martinniemen koulussa pyritään tarjoamaan mahdollisuuksia tieto- ja viestintätekniikan oppimiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, muuhun opetukseen integroituna. Koululla on muun muassa Lego Mindstorms -robotteja, joiden toimintaa oppilaat ohjelmoivat tableteilla tai kannettavilla tietokoneilla. Opetuksessa ei keskitytä laitteistoihin vaan siihen, mihin tarkoituksiin niitä voidaan käyttää tai hyödyntää.

Nämä lapset eivät laitteita ihmettele, kertoo Mika Marjeta. Heille ne ovat olleet olemassa aina. Kun vain näyttää, miten jokin toimii, oppilaat hyppäävät soveltamiseen ja sisällön tuottamiseen itse.

Martinniemen koulun lisäksi hankeyhteistyöhön on ilmoittanut kiinnostuksensa kymmenkunta muuta koulua. Jokaisen oppimispelin testaustilaisuuksia on monta, joten moni koululainen pääsee vielä ottamaan tuntumaa peleihin ja niiden opettamiin asioihin.

Satumaassa pärjää terveellä järjellä

Myöskin Oulun ammattikorkeakoulun EduLABista ponnistava työryhmä The SILQ Games kehittää loogista ajattelua ja elämäntaitoja opettavaa satumaailmaa. Mobiililaitteella pelattavaa peliä The Tales of Mitälie tulevat testaamaan pienimmät alakoululaiset vielä tämän kevään aikana.

Peli sisältää ongelmanratkaisua, muun muassa sillan rakentamista päättelyn avulla. Voiko noin pieniltä vielä edellyttää loogista ajattelua?

Tähänastisissa testauksissa lapset ovat olleet kärsivällisempiä kuin aikuiset, nauraa projektia johtava Jonne Korpela. – Ei pidä aliarvioida lapsia!

Yrittäjyyteen tutustumista elokuvamaisessa ympäristössä

Neljäs EduDigi-hankeyhteistyössä kehitettävä peli on Pohto Oy:n, pelistudio Happy Hobgoblinin ja MeKiwin yhteisesti tuottama virtuaalinen yrittäjyyden opetuspeli. Peli näyttää elokuvamaisessa virtuaalimaailmassa yrittäjyyden perusasioita pienen, helposti hahmotettavissa olevan liiketoiminnan kautta. Virtuaalinen opetuspeli on tuotantonsa ensi vaiheissa. Yläkoululaiset pääsevät testaamaan peliä Tietomaassa marraskuussa 2017.

Tulossa myös yleisölle avoimia teematapahtumia Tietomaassa

Koulut ovat lähteneet hienosti mukaan, iloitsee EduDigi-hankkeen Tietomaan osakokonaisuutta hallinnoiva projektipäällikkö Harri Häll. – Hankkeen tarkoituksena on tuoda eri toimijat yhteen ja saada aikaan kaikkia hyödyttävää yhteistyötä.

Yritykset ja tiimit saavat yhteistyökoulujen ansiosta tuotteelleen perusteellisen testauksen. Hanke haluaa antaa koulujen vaivannäölle myös vastinetta. Oppimispelin kuuluu olla hauska, joten testaaminen itsessään on koululaisille mukavaa. Koska testaamassa voi olla vain osa oppilaista kerrallaan, muut saavat sillä aikaa viettää aikaa kerroksissa. Testaamassa käynti on samalla retki Tietomaahan.

Tiedekeskus Tietomaa tulee järjestämään EduDigi-hankkeeseen liittyen myös yleisölle avoimia teemapäiviä syksyllä 2017. Niistä tullaan tiedottamaan Tiedekeskus Tietomaan verkkosivuilla.

Lisätietoja EduDigistä ja oppimistuotteiden testauksesta saa myös projektipäällikkö Harri Hälliltä p. 044 703 1348.

Seuraahan ilmoittelua. Sitä ei vielä tiedä, mitä pääsetkään oppimaan!

Virtuaalisen yrittäjyyden opetuspelin vaiheita voit seurata myös uutiskirjeestämme.

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Lisää luettavaa:

0 replies

Jätä kommentti

Haluatko liittyä keskusteluun?
Jaa ajatuksesi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *