Pelillistämisen perusteet

Fun is just another word for learning.

Pelillisyys huomioidaan yhä enemmän kaikessa suunnittelussa, mikä liittyy ihmisen käyttäytymiseen. Pelillistäminen sitouttaa, kannustaa sekä tukee oppimista ja ongelmanratkaisua. Mobiilisovellus kerää samalla tiedot ja näyttää mitä toiminnalla on saavutettu.

Suomalainen peliosaaminen on korkeatasoista. Vahva teknologiateollisuus tuki nousevan pelialan kehitystä. Nyt peliala on niin merkittävä, että puhutaan peliteollisuudesta. Pelien suunnittelu ja kehitys ei kuitenkaan aina tähtää kansainvälisille markkinoille suunnattuihin pelituotteisiin, eivätkä kaikki pelialan yritykset ole suuria. On myös pieniä peliyrityksiä, jotka palvelevat paikallista yrittäjää. Pelillistämisen avulla asiat saa sujumaan paremmin, ihan lähellä ja omassakin toiminnassa.

Pelillisyys on tullut jäädäkseen. Se häviää tulevaisuudessa ehkä sanana ja muuttuu osaksi yleistä suunnittelua, sanoo Juho Hamari, maailman ensimmäinen pelillistämisen professori.

 

Pelilaudan elementit ovat löydettävissä joka paikasta

Mitä tarkoittaa pelillisyys ja pelillistäminen? E-oppimisen ja pelillistämisen asiantuntija, professori Karl Kapp kertoo, että pelin peruselementit ovat löydettävissä jokaisesta lautapelistä.

Pelin peruselementit pelilaudalla
  • Pelilauta on ympäristö, jossa peli tapahtuu.
  • Pelivälineet, kuten kortit, paljastavat pelaajalle informaatiota pelin edetessä.
  • Nopat ovat sattuman elementti.
  • Pelilaudalla on erilaisia alueita, joille pyritään pääsemään, koska siitä palkitaan.
  • Pelinappulat esittävät pelaajaa.

Pelillistämisessä toiminta pilkotaan näihin peruselementteihin ja rakennetaan uudelleen pelin muotoon. Samalla pelin elementeille annetaan merkitys.

Pelissä pitää olla Avatar, pelihahmo, joka kuvaa pelaajaa. Sattuma ja yllätykset kuuluvat hyvään peliin. Pelissä täytyy olla myös pelin sisäisiä palkintoja, joita saa pelin edetessä, ei vasta lopussa. Pelilaudan sijasta peliympäristönä on tarina, joka yhdistää nämä elementit ja antaa niille merkityksen. Pelissä on aina säännöt. Kun toimintaa pelillistetään, säännöt tulevat toiminnan tarkoituksesta ja tukevat toiminnan tavoitetta.

Pelillistäminen tiivistettynä tarkoittaa sitä, että käytetään pelimekaniikkaa, peligrafiikkaa ja peliajattelua siihen, että saadaan sitouttaminen, toimintaan kannustaminen, oppimisen tukeminen ja ongelmanratkaisu toteutumaan todellisessa toimintaympäristössä.

Pelillistäminen sitouttaa

Ohjelmistoyhtiö SAP:n strategisen suunnittelun osaston johtaja Janaki Kumar puhui aiheesta pelillistäminen työssä Itävallan Grazissa pidetyssä TEDx-tapahtumassa.

Puheenvuoronsa alkuun Kumar kysyy, miksi joku peli on suosikkisi? Viehättääkö sinua siinä haaste, saavutukset, ystävät, paine, kilpailu vai palaute? Nämä Kumarin mainitsemat tekijät ovat pelin motivoivia elementtejä. Pelin suunnittelussa pitää huolehtia, että pelissä on sekä ulkoisesti motivoivia elementtejä, että tekijöitä, jotka ruokkivat pelaajan sisäistä motivaatiota.

Pelillistäminen vaatii käyttäjän tuntemista ja kunnioittamista, tavoitteen selkeyttämistä ja tietoa siitä, miten motivoida pelaajaa. Pelin on oltava emotionaalinen, fyysinen ja digitaalinen kokemus.

Pelillistämällä voidaan tehostaa ja ohjata toimintaa tai jopa motivoida ihmisiä muuttamaan käyttäytymistään. Tämä tapahtuu myönteisen vahvistamisen kautta.

Kumar käyttää esimerkkinä hybridi- ja sähköautoja. Niitä on opittava ajamaan eri tavalla kuin polttomoottoriautoja. Opettaakseen ajotavan kuljettajalle moni valmistaja on lisännyt autoihin pelillistettyjä ominaisuuksia. Kuljettaja saa autolta palautetta ajotavastaan ja voi seurata kehittymistään. Nissan on luonut kuljettajista yhteisön, jossa kuljettajat kilpailevat taloudellisessa ajamisessa.

Näin yritys voi käyttää pelin tekniikoita sitouttaakseen asiakkaan tuotteeseensa.

Pelillistämällä mitattaviin tavoitteisiin

Teknologian tutkimuskeskus VTT kehitti kansainvälisen CITYOPT-hankkeen osana energiasuunnittelutyökalun asiantuntijoille ja mobiilisovelluksen kuluttajille. Pilottihankkeen kotitalouksista lähes 80 % vähensi sähkönkulutustaan kulutushuippujen aikana. Tutkimusalueiden energiakustannukset ja hiilidioksidipäästöt pienenivät.

Pelillistetty sovellus motivoi ja sitoutti käyttäjiä. Seurauksena saatiin sekä yleistä hyötyä, että hyötyä käyttäjälle itselleen. Näin pelillistäminen parhaimmillaan toimii – juuri niin kuin pitkän linjan pelisuunnittelija ja yrittäjä Raph Koster sanoo:

Fun is just another word for learning

 

Haluatko tietää enemmän pelillistämisen mahdollisuuksista? Jätä yhteystietosi niin sovitaan tapaamista!

 

Jätä yhteystietosi

 

Lisää luettavaa:

0 replies

Jätä kommentti

Haluatko liittyä keskusteluun?
Jaa ajatuksesi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *