VR ja AR jatkavat siitä, mihin televisio ja kännykkä jäivät

Voiko virtuaalitodellisuus syrjäyttää television? Entä mitä tapahtuu älypuhelinten nopeasti kehittyvässä maailmassa?

Kun laittaa virtuaalilasit päähän, tietää pelaavansa. Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus voivat tuoda tullessaan elämyksen tai vain parantaa nykyisen palvelun toimivuutta. Sosiaalinen media on sulauttanut lisätyn todellisuuden niin hyvin palveluunsa, ettei käyttäjä edes huomaa olevansa uusimman teknologian äärellä. Ovatko VR- ja AR-sovellukset oikeasti hyödyllisiä? Eräs arvio on, että ne jatkavat siitä, missä mobiiliteknologian ja television rajat tulevat vastaan.

Mitä eroa on virtuaalitodellisuudella (virtual reality, VR) ja lisätyllä todellisuudella (augmented reality, AR)? Molemmat tuottavat näkökenttäämme jotain, mitä ei ole fyysisessä maailmassa. Siksi kehityksen alkuaikoina molemmista käytettiin nimitystä keinotodellisuus.

Lisätty todellisuus tuottaa nimensä mukaisesti kolmiulotteisen objektin oikean näkymän lisäksi. Olipa katselulaitteesi mikä tahansa – kännykkä, tabletti tai AR-lasit – näet aina maailman sellaisena, kuin se oikeasti on. AR-tekniikka tuottaa jotain lisää sen näkymän päälle. Tietoa, pelihahmon, suunnitelman rakennuksesta tai jotain muuta.

Virtuaalilasit päässäsi sen sijaan et näe mitään muuta kuin virtuaalimaailman. Se voi olla esimerkiksi harjoitussimulaatio, peli, malli todellisesta rakennuksesta tai maailma jonka olet itse luonut. Koet, niin kuin olisit mennyt kokonaan toiseen paikkaan.

Ovatko VR ja AR vain yksi tapa toteuttaa asioita muiden joukossa? Vai tuleeko niistä oletusarvoisia, niin kuin mobiilisovellus on nyt? Palveluntuottaja olettaa, että asiakkaalla on älypuhelin ja asiakas olettaa, että palvelun saa myös käyttämällä sovellusta.

Teknologian ilmiöitä raportoiva verkkolehti Venturebeat esittää, että virtuaalitodellisuus jatkaa siitä, mihin televisio jäi. Lisätty todellisuus taas jatkaa älypuhelimen aloittamaa kehitystä arjen apuvälineenä.

Miten kännykät muuttivat elämäämme

Älypuhelinten tulo muutti tapamme etsiä tietoa, olla yhteydessä muihin ihmisiin ja hallita aikaamme. Kännykän avulla hallitaan päivittäisiä toimia. Puhelimella etsitään aikatauluja ja varataan lentoja sekä etsitään ravintolaa läheltä ja suunnistetaan sinne. Kaikkeen on sovellus, sanotaan.

Mobiiliteknologia ei ole tullut oikean maailman tilalle, mutta sen käyttö on tullut osaksi sitä. Entinen matkapuhelin on nyt monta palvelua välittävä laite, joka kulkee mukana. Lisätystä todellisuudesta on kehittymässä seuraava vaihe siinä, miten saamme tietoa ja viihdettä – sinne missä muutenkin olemme.

Lisätty todellisuus vie mobiilisovelluksen seuraavaan vaiheeseen

Paikannus oli se ratkaiseva kehitysaskel, joka teki nykyisistä mobiilisovelluksista sen, mitä ne ovat nyt. Lisätyn todellisuuden avulla saamme esimerkiksi entistä vaivattomammin tietoa siitä, mihin olemme paikannuksen avulla päätyneet.

Lisätyn todellisuuden tavat välittää tätä tietoa sekä mahdollisuudet tuottaa erilaisia paikannusta hyväkseen käyttäviä palveluja ovat huomattavat. Pokemon Go on yksi tunnetuimmista paikannusta ja lisättyä todellisuutta yhdistävä sovelluksista. Sosiaalinen media on löytämässä lisätyn todellisuuden mahdollisuudet. Snapchatin liikkuvat tarrat on otettu innostuneesti vastaan. Applen mediakirjasto iTunesissa on Augmented Car Finder -sovellus, jonka avulla löydät aina takaisin autollesi.

Nämä sovellukset ovat suosittuja, koska ne tuottavat jotain lisää siihen, mitä muutenkin teemme. Snapchatin käyttäjä saa tarroilla kuvasta hauskemman tai kertovamman. Autokin olisi melkein joka kerta hukassa marketin parkkipaikalla ilman kunnon sovellusta. Lisätyn todellisuuden tuoma arvo mobiilisovellukseen on siinä, että se tekee käyttäjän elämästä mukavampaa.

Artikkelin kirjoittaja ennustaa, että tulemme näkemään palveluja, joita emme osaa vielä kuvitellakaan. Näinhän kävi älypuhelintenkin kanssa. Emme osanneet kaivata paikannusta emmekä monta muutakaan asiaa ennen kuin ne tulivat. Koska ne ovat hyödyllisiä, omaksuimme niiden käytön heti. Samalla tavalla tulemme ottamaan omaksemme lisätyn todellisuuden. Koska siitä on meille hyötyä.

Esimerkiksi tältä voisi näyttää Merikoskenkatu älypuhelimen ruudun kautta, ihan lähitulevaisuudessa.

Esimerkiksi tältä voisi näyttää Merikoskenkatu älypuhelimen ruudun kautta, ihan lähitulevaisuudessa.

Miten television tulo muutti maailmaamme

Televisio mullisti tullessaan viestinnän, opetuksen ja viihteen. Se, että pystyi katsomaan liikkuvaa kuvaa – dokumentaarista tai fiktiota – omassa kotonaan, vaikutti ihmisten elämäntapaan ja koko kulttuuriin. Televisio muutti tavan jolla ihmiset saivat uutisensa, levittivät ideoitaan, markkinoivat tuotteitaan sekä lepäsivät pitkän päivän päälle.

Televisio tarjoaa edelleen koukuttavan tavan jakaa informaatiota. Sillä on kyky näyttää erilaisia kuviteltuja todellisuuksia. Tiedämme jo, että se mitä televisiossa näkyy on eri asia kuin oikea maailma.

Television käyttäjä on median kuluttaja, katselipa hän viihdettä tai dokumentteja. Emme käytä televisiota muistuttamaan lentokentälle lähtemisestä emmekä kerro ystäville television välityksellä, mitä teemme.

Virtuaalitodellisuus jatkaa siitä, mihin televisio jää

Siinä kun lisätty todellisuus voi viedä mobiiliavusteisen elämämme uudelle mukavuuden asteelle, virtuaalitodellisuuden palvelut vastaavat samaan tarpeeseen kuin televisio.

Kun rentoutuu kotisohvalla raskaan työpäivän jälkeen, television katselu on tapa poistaa työpäivän stressiä. Virtuaalilasit päässä et vain katsele vaan voit paeta todellisuuttasi paljon kokonaisvaltaisemmin. Heippa, maailma!

Käyttäjän huomio on virtuaalimaailman tapahtumissa aina täysin mukana, olipa kysymys viihteestä tai oppimisesta. Sen takia kirjoittajan mukaan virtuaalitodellisuuden käyttö rajautuu tiettyihin tilanteisiin. Esimerkiksi suosittuja Oculus Rift tai HTC Vive -laseja käytettäessä täytyy olla yhteydessä tietokoneeseen. Liikkua voi rajatulla alueella, samoin kuin televisiota katsellessa.

Odotettavissa hyvä tulevaisuus molemmille

Kirjoittaja tiivistää, että televisio ja virtuaalitodellisuus ovat välineitä median kuluttamiseen, uusien maailmojen luomiseen ja rentoutumiseen. Televisio muutti maailman, mutta nyt sen rajat ovat tulleet vastaan. Vaativa yleisö haluaa uusia tapoja kokea viihdettä ja muuta mediasisältöä. Näitä tuottaa virtuaalitodellisuus.

Viihdettä tuotetaan myös lisätyn todellisuuden avulla. Lisätyn todellisuuden suurin vaikutus ovat kuitenkin siinä, että se on yhdistettävissä jokapäiväiseen elämään. Palvelujen kehittämisen, tiedon keräämisen ja vuorovaikutteisuuden alueilla on rajattomasti mahdollisuuksia.

Näitä kahta teknologiaa ei voi pitää toistensa kilpailijoina. Molemmat ovat tulleet jäädäkseen.

Mihin kaikkeen virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus jo nyt pystyy? Lue tiivis tietopaketti täältä: virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus.

 

Lue lisää virtuaalitodellisuudesta:

0 replies

Jätä kommentti

Haluatko liittyä keskusteluun?
Jaa ajatuksesi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *