Juhlistimme 12. lokakuuta Ada Lovelacea, joka on tunnettu ensimmäisenä tietokoneohjelmoijana, joten juhlistamme myös kaikkia naisten saavutuksia tieteen ja teknologian alalla. Haastattelimme tämän merkkipäivän kunniaksi meidän AR/VR projektipäällikköämme Riikka Kilpeläistä.

Kerro jotain itsestäsi ja mikä on työnkuvasi MeKiwillä?

Olen projektipäällikkö B2B-osastollamme, joten hoidan VR/AR ja pelillistämis -projektejamme MeKiwillä. Kun en työskentele projektinhallinnan parissa, teen todennäköisesti Unity -ohjelmointia. Olen myös mukana VRKiwin porttaus- ja julkaisupuolella. Olen työskennellyt yrityksessä vuoden 2020 lopusta lähtien ja suoritin myös harjoitteluni täällä VR Unity -ohjelmoijana.

Riikka Kilpeläinen

Mikä sai sinut lähtemään tälle alalle?

Olen pelannut pelejä niin kauan kuin muistan (kuten monet, jotka työskentelevät pelien parissa), ja vaikka pelikehitys tai ohjelmistokehitys ei ollut ensimmäisenä listalla uravalinnan suhteen, olen aina ollut kiinnostunut tietokoneista. Kun opiskelin muotia, olin todella kiinnostunut tietokonegrafiikasta ja digitaalisten kuvioiden piirtämisestä. Joten oli itsestään selvää, että jos päätän muuttaa tulevaisuuden suunnitelmiani, päätyisin ohjelmistokehityksen pariin. Lopulta menin ammattikorkeakouluun, jossa oli mahdollista opiskella tutkinto pelikehityksestä, ja loppu on historiaa. Pidän kaikesta (okei, useimmista asioista) pelien kehittämisestä, tuotannosta, taiteesta, ohjelmoinnista, julkaisemisesta, markkinoinnista. On sanottava, että rakastan koko kehitysprosessia yli kaiken. Joten niin kauan kuin voin tehdä jonkinlaista vuorovaikutteista, mahdollisesti pelillistä ohjelmistoa, olen tyytyväinen.

Millaisia haasteita kohtaat?

Välillä tuntuu kuin olisi vähän hukassa. Kun kaikki vaikuttaa jännittävältä ja haluat oppia lisää ja kokeilla monia asioita, voi olla vaikea löytää yksi asia, mikä on sinun juttusi. Minun on täytynyt hyväksyä, että generalisti on myös tehtävä, joka on täytettävä monissa yrityksissä, mutta projektipäällikkönä on kyllä todella hyvä tietääkin vähän jokaisesta pelinkehityksen alueesta.

Mikä on siistein projekti, jonka parissa olet työskennellyt?

Tämä on vaikea kysymys, koska jokaisessa projektissa on ylä- ja alamäkiä ja kaikissa on jotain hienoa ja ainutlaatuista. On sanottava kuitenkin, että suosikkejani ovat aina ne, joissa ratkaisemme projektissa ilmaantuvat haasteet yhdessä asiakkaan kanssa. Asiakkaamme eivät yleensä ole pelikehittäjiä, heillä on täysin erilaiset taidot ja on aina innostavaa päästä työskentelemään eri alojen edustajien kanssa, koska opin heiltä paljon uusia asioita.

Aiemmin olen työskennellyt useiden pelien parissa, lähinnä KAMKissa. Jokainen niistä opetti minulle niin paljon pelikehityksestä ja erityisesti tiimityöstä. Minusta projekti, jota kulloinkin parhaillaan työstän, on aina suosikkini, joten on vaikea antaa puolueetonta vastausta!

Riikka kajathon

Millainen olisi unelmiesi projekti?

Pidän laitteiston tai muiden tekijöiden asettamista rajoituksista, mikä on yksi syy siihen, miksi päädyin työskentelemään virtuaalitodellisuuden parissa. Pidän myös korkealaatuisesta grafiikasta ja sen tuomista haasteista. Joten unelmaprojektini olisi jokin graafisesti näyttävä peli, joka keskittyy voimakkaasti johonkin haluttuun tyyliin ja nojaa tyylin vahvuuksiin. Haluaisin joskus päästä työskentelemään graafisena johtajana tai jonkinlaisena teknisenä taiteilijana. Monipuolinen tiimi on välttämätön, jossa jokainen tuo esille asiantuntemuksensa ja aiemman kokemuksensa, jolla koko projekti päästään nostamaan ihan uudelle tasolle. Kuten näette, olen enemmän prosessisuuntautunut henkilö kuin joku, joka haluaisi luoda pelin tietyllä genrellä tai alustalla, haha.

Onko sinulla joitain vinkkejä heille, jotka haluaisivat luoda uraa pelikehityksen parissa?

Olet luultavasti kuullut tämän miljoona kertaa, mutta jos haluat olla pelikehittäjä, sinun on vain tehtävä pelejä. Tämä ei tarkoita, että sinulla olisi oltava suuri tiimi ja yritys takanasi, vaan sinun on tehtävä paljon materiaalia ja harjoiteltava. Minun portfolioni on täynnä pieniä pelejä, jotka olen tehnyt itse viikonlopun aikana, joten esimerkiksi game jam -tapahtumat ovat loistava tapa motivoida pelien tekoon. Suurin osa ihmisistä on näyttänyt unohtavan, että pelit on lopulta myös saatava valmiiksi, joten game jam -tapahtumat auttavat opettamaan siinäkin! Joten jos olet esimerkiksi vielä aloittelija, game jam -tapahtumien avulla voit kokeilla pienessä mittakaavassa pelikehitystä ja toivottavasti saada joitain uusia verkostoja matkan varrella.