Metaverse avautuu liiketoimintaan

Pelinkehitys on tuonut virtuaalimaailman koteihin. Diginatiivi ja globaali Z-sukupolvi on kasvanut tietokonepelien kehittyneen grafiikan parissa. Heidän kokemuksensa ja asenteensa asettavat virtuaalisen käyttökokemuksen vaatimukset korkealle.
Metaverse on tulevaisuuden virtuaalimaailmaa. Siellä viihdytään, ostetaan ja työskennellään virtuaalisesti. Käyttäjien samanaikaisuus mahdollistaa keskinäisen vuorovaikutuksen ja viestinnän yhteisesti jaetussa virtuaaliympäristössä.

Metaverse ja moniaistilliset asiakaskokemukset

Virtuaalisuus luo liiketoiminnalle uudenlaisia mahdollisuuksia. Metaverse tarjoaa asiakkaalle moniaistillisia asiakaskokemuksia virtuaalisesti reaaliaikaisessa vuorovaikutuksessa.
Tänään metaversumin virtuaalitodellisuus (VR) on esimerkiksi kaupallinen VR-ympäristö, jossa asiakkaat voivat tutustua tarjolla oleviin tuotteisiin ja palveluihin 3D-näyttelytiloissa tai simuloidussa käyttötilanteissa.
Asiakkaat luovat itselleen virtuaalihahmon, jonka avulla he liikkuvat ja keskustelevat muiden virtuaalihahmojen kanssa samassa tilassa. Virtuaalinen 3D-ympäristö ja -mallit auttavat asiakasta tutustumaan tuotteiden ja palvelujen ominaisuuksiin ja helpottavat näin mm. ostopäätöksen tekemistä. Hyvin suunniteltu virtuaaliesittely vähentää asiakkaan tuotepalautuksia ja asiakaspalvelun tarvetta.

Metaversen mahdollistavat VR-teknologiat

Virtuaalisovellukset mahdollistavat virtuaalisen kokemuksen asioista, paikoista ja tilanteista, jotka sillä hetkellä ovat saavuttamattomissa.
VR-sovelluksen tavoitteena on luoda todentuntuinen, virtuaalinen, asiakaskokemus, siinä määrin kuin se on tarkoituksenmukaista. Tästä hyvänä esimerkkinä on MeKiwin ja XR Marinen yhteistyössä kehittämä Simboat VR-sovellus. Veneilyn huippuhetket ovat läsnä virtuaalisesti, jolloin asiakas voi tutustua uuteen venemalliin jo ennen jäiden lähtöä.
Metaversen mahdollistavia VR-teknologioita ovat XR (Extended reality) eli kokemukselliseen todellisuuteen perustuvat AR (Augmented Reality) eli lisätty todellisuus, VR (Virtual Reality) eli virtuaalitodellisuus ja edellä mainittujen välimuoto MR (Mixed Reality).

AR-kokemuksessa virtuaalisisältö liitetään osaksi reaalimaailmaa AR-tuetun sovelluksen tai selaimen avulla. Tästä monille tuttu toteutus on Pokémon GO -peli. Siinä pelaaja etsii Pokémon hahmoja, jotka on liitetty osaksi reaalimaailmaa. Myös QR-koodilla avautuvat tuotteeseen tai palveluun liittyvät lisätiedot tai käyttöohjeet ovat AR-kokemus.

VR-sovelluksessa virtuaaliympäristöä tarkastellaan VR-laseilla, jotka sulkevat pois ulkomaailman. Ympäristössä ollaan vuorovaikutuksessa objektien kanssa käsin tai VR-ohjaimilla. Visuaalisuus, äänet ja vuorovaikutus ympäristön kanssa luovat elämyksellisen VR-kokemuksen.

Metaversen käyttö lisääntyy

Hyperrealistiset, yhteiskäyttöiset ja kaikkia aisteja hyödyntävät virtuaalimaailmat tekevät tuloaan. Tarkimmat virtuaaliympäristöt ovat työ- ja teollisuuskäytössä. Metaversen käyttöönotto kuluttajamarkkinoilla vaatii laitteiden, sovellusten, alustojen ja liitettävyyden kehittymistä.

Nokian strategia- ja teknologiajohtaja Nashant Batran mukaan ensimmäiset 5G-Advanced -käyttöönotot alkavat vuonna 2025, jolloin metaversumin kattavuus kasvaa dramaattisesti. Tarkempaa teknistä tietoa voit lukea Nokian julkaisemasta oppaasta Metaversumilla on merkitystä: Opas mukaansatempaavaan tulevaisuuteen.

 

Metaversen kehitys vaatii osaamista

VR-kokemuksen tavoitteena on saavuttaa pelimaailmasta tuttu immersiivisyys, jossa käyttäjä uppoutuu VR-kokemukseensa. Tarkoituksena on luoda VR-ympäristö, johon reaalimaailman toimintaperiaatteet heijastuvat. Hyvä esimerkki VR-ympäristöstä on MeKiwin uusin Cave Digger 2 VR-peli.
Positiivinen käyttäjäkokemus syntyy taitavasta teknisestä toteutuksesta ja palvelun sujuvuudesta. Paras tulos syntyy ammatillisesti moniosaavassa tuotekehitystiimissä, jossa on edustettuina ohjelmistokehittäjiä, graafisia suunnittelijoita, UI/UX-suunnittelijoita ja palvelumuotoilijoita.

Haluatko tehostaa liiketoimintaasi virtuaalitodellisuudella? Pelikehityksen ja digitaalisen markkinoinnin ja myynnin ammattilaisina voimme tukea sinua virtuaaliteknologian hyödyntämisessä.
Perehdymme yrityksesi tarpeisiin ja luomme teille kokonaiskuvan kehitysprojektista. Kerromme mitä teemme, miten etenemme ja mitä yhdessä saavutamme.
Olemme olleet mukana monen asiakkaan tarinassa. Tutustu referensseihin ja blogeihin MeKiwi.org sivuilla.


Mitä tarkoittaa lisätty todellisuus (Augmented Reality, AR) ja millainen on AR-kokemus?

Lisätty todellisuus, tutummin AR on yleisempää kuin ajatteletkaan.

Todennäköisesti olet kokenut sen ainakin kerran huomaamattasi, koska AR on ollut yksi teknologian nousevista trendeistä jo vuodesta 2017! Tutuimpia esimerkkejä AR:sta ovat Snapchatin tai Instagramin kasvosuodattimet, joita useimmat meistä ovat kokeilleet ainakin kerran.

Jos tuntuu, että et ole saanut vielä jutun juonesta kiinni, ei syytä huoleen, sillä kasasimme tiiviin ja avartavan selityksen siitä, mitä on lisätty todellisuus (AR), miten se toimii ja kuinka se eroaa virtuaalitodellisuudesta (VR); ja ennen kaikkea, miten yrityksesi tai koulusi voivat hyötyä AR-teknologiasta!

Mitä tarkoittaa lisätty todellisuus (AR)?

AR on lyhenne sanoista Augmented Reality, se on ohjelmistotekniikka, joka laajentaa fyysistä maailmaamme lisäämällä siihen digitaalisia esineitä. Toisin kuin virtuaalitodellisuus (VR), se ei luo kokonaan uutta digitaalista maailmaa vaan integroi digitaalisesti luodut sisällöt olemassa oleviin tiloihin.

Lisätyn todellisuuden sisältö näkyy suoraan olemassa olevassa ympäristössä, esimerkiksi digitaalinen lohikäärme, joka lentää olohuoneessasi. Toisin kuin virtuaalitodellisuus (VR), voit käyttää lisätyn todellisuuden (AR) sisältöä myös ilman päähän asetettavia laseja. Lisättyä todellisuutta voidaan kuitenkin näyttää useilla laitteilla: näytöillä, laseilla, kädessä pidettävillä laitteilla, päähän asetettavilla näytöillä sekä matkapuhelimilla, mikä tekee siitä saavutettavan lähes kaikille, kunhan vain mobiililaite on käytettävissä.

Mitä eroa on VR: llä ja AR: lla? 

Augmented Reality (AR) on tekniikka, joka tuo ja liittää tietokoneella luodut, 3D-suunnitellut kohteet, reaalimaailmaasi. Virtuaalitodellisuus (VR) koostuu täysin tietokoneella tuotetusta virtuaalimaailmasta, jossa käyttäjä voi kokea immersiivisen kokonaisvaltaisen virtuaalisen kokemuksen.

Onko lisätty todellisuus, Augmented Reality (AR) todella tulevaisuus?

Ei, se on nykyisyys ja tulevaisuus. Me kaikki käytämme lisättyä todellisuutta tavalla tai toisella. Kaikki puhelimella käytettävät kasvosuodattimet ovat osa lisättyä todellisuutta. Kun ostat verkkokaupasta uutta sohvaa ja voit testata miltä se näyttäisi olohuoneessasi, se on myös lisättyä todellisuutta.

Kuinka voin hyödyntää lisättyä todellisuutta (AR) yrityksessäni?

Yhteensopivuuden ja mobiililaitteiden käytettävyyden ansiosta voit käyttää lisättyä todellisuutta käytännössä kaikkialla liiketoiminnassasi. Suurin etu on, että sinun ei tarvitse välttämättä ladata erillistä sovellusta, WebAR toimii samalla tavalla kuin sovellus. Kuluttaja klikkaa painiketta tai menee verkkosivustollesi aloittakseen AR-kokemuksen.

Esimerkkejä AR:n käyttötavoista:

  • Tuoteluettelot: Digitaaliset tai painetut tuoteluettelot. Kuluttajat voivat sijoittaa tuotteesi digitaalisesti omaan ympäristöönsä lisätyn todellisuuden avulla ja tutustua tuotteeseesi 3D-mallien avulla.
  • Tarinankerronta: Haluatko kertoa 200-vuotisen ravintolasi tarinan? Tai tarinan vaikka keskiaikaisesta kaupungista? Voit tuoda tarinasi eloon luomalla interaktiivista lisätyn todellisuuden sisältöä ja tempaista lukijan mukaan tähän matkaan. Lisätty todellisuus tekee kulttuurielämyksistä ainutlaatuisia ja mieleenpainuvia.
  • Verkkokauppa: Napin painalluksella käyttäjät voivat sijoittaa 3D-malleja tuotteista vaikka keittiön pöydälle, katsella tuotevideoita tai esittää kysymyksiä.
  • Tapahtumat: Luo digitaalisesti interaktiivisia tapahtumajulisteita, jolloin kävijät voivat puhelimen kameraa hyödyntäen kokea lisätyn todellisuuden.
  • Matkailu: Hyödyllistä tietoa kohteista ja nähtävyyksistä sekä reittiohjeita.
  • Rakennukset: Tarjoa vierailijoille tietoa ja digitaalista sisältöä, reitti- ja kulkuohjeita sekä mainosmateriaalia. Voidaan hyödyntää esimerkiksi sairaaloissa, ostoskeskuksissa ja stadioneilla.
  • Tuote-esitteet: Tarjoa tuotetietoja, vianmääritysapua ja ennakkokokemuksia lisätyn todellisuuden (AR) sovellusten avulla.

MeKiwi voi auttaa sinua suunnittelemaan ja toteuttamaan interaktiivisia, mieleenpainuvia ja tarkoituksenmukaisia lisätyn todellisuuden (AR) kokemuksia, jotka tuovat lisäarvoa brändillesi. Lisätyn todellisuuden ratkaisujen avulla brändit voivat tarpeen mukaan parantaa tunnettavuuttaan, rakentaa uskollisuutta, sitouttaa ja lisätä myyntiä.

Kaipaatko ideoita siitä, kuinka hyödyntää AR -teknologiaa sinun liiketoiminnassasi?

Ota yhteyttä meidän AR asiantuntijaan, tai soita 0447510096.