Eräässä aiemmassa blogissamme kerroimme jo hieman pelillistämisen perusajatuksesta, blogi on luettavissa täältä. Kerrataanpa vielä kuitenkin nopeasti mitä pelillistäminen on. Pelillistäminen on pelien kaltaisten elementtien soveltamista eri ympäristöihin. Tätä konseptia käytetään paljon markkinoinnissa, joten on tärkeää pitää mielessä, että pelillistäminen ei ole itse peliä, vaan pelielementtien käyttöä pelin ulkopuolisissa toiminnoissa ja olosuhteissa. Erityisesti viimeisen vuosikymmenen aikana pelillistämisestä on tullut kuuma aihe niin koulutuksessa kuin liiketoiminnassakin, joten tässä blogissa kerromme vielä syvemmin mitä pelillistäminen on.

Miksi hyödyntää pelillistämistä?

Liike-elämän ja henkilökohtaisen kehityksen kirjallisuudessa painotetaan, että perinteiset motivaatioelementit, kuten kiinnostus tai henkilökohtaiset haasteet, eivät enää päde nykymaailmassa. Tämä on myös todistettu tieteellisillä tutkimuksilla. Minkä tahansa elementin pelillistäminen luo ihmisessä sisäisen ärsykkeen, joka tekee ominaisuudesta houkuttelevamman. On myös korostettava, että suurin osa ihmisistä pelaa pelejä vain siksi, että he yksinkertaisesti vain haluavat pelata. Näin ollen ihmiset pelaavat pelejä omasta tahdostaan ja varsinkin nuori sukupolvi käyttää aikaa peleihin melkeinpä viikoittaisen työajan verran. Siksi asiakkaiden tai opiskelijoiden huomion kiinnittämiseksi on ratkaisevan tärkeää hyödyntää pelillistämistä.

Pelillistämisestä tuli suosittua, kun kasvava peliteollisuus osoitti, että pelit vaikuttavat voimakkaasti ihmisten motivaatioon. Jo ennen tämän konseptin virallista syntyä joillakin työpaikoilla oli käytäntöjä, jotka pohjautuvat pelimekaniikkaan: esimerkiksi työpaikalla valittiin kuukauden paras työntekijä, joka piti työntekijät sitoutuneina ja motivoituneina. Siksi pelielementtien käyttäminen esimerkiksi pelinkaltaisen kilpailun lisäämiseksi on loistavaa pelillistämisen hyödyntämistä liiketoiminnassa. Lisäksi tämä on erittäin hyödyllistä myös koulutustarkoituksiin. Tutkimukset osoittavat, että sillä on myönteinen vaikutus myös oppilaiden motivaatioon ja sitoutumiseen.

A score board of an arcade game

Mitä pelillistämisen elementtejä voidaan lisätä sovelluksiin ja oppimisympäristöihin?

Pelillistäminen on suosittu avainsana erityisesti koulutusalalla. Lisäksi oppimissovellukset oppimisympäristöinä ovat erittäin suosittuja. Siksi saatat miettiä, millaisia pelielementtejä on hyvä hyödyntää sovelluksissa ja oppimisympäristöissä. Vastaamme tähän kysymykseen seuraavalla pelielementtien listauksella.

  • Tasot ja pisteet
  • Edistymispalkit
  • Palkinnot ja merkit
  • Tarinankerronta
  • Lähtölaskenta ja aikatauluja
  • Personointi
  • Tulostaulukot
  • Sovelluksen sisäiset työkalut
  • Vuorovaikutteisuus

Kaikella yllä mainitulla pyritään lisäämään kilpailua ja pitämään käyttäjät motivoituina ja sitoutuneina tuotteeseen. Kun pelillistämistä hyödynnetään niin todennäköisyys, että käyttäjä palaa takaisin sovelluksen pariin on entistä todennäköisempää. Lisäksi pelillistämistä ja pelielementtejä voidaan sisällyttää ihan mihin vain. Tutkimukset osoittavat myös, että pelillinen koulutus työpaikoilla pitää työntekijät sitoutuneina ja vähentää tylsistymistä koulutuksen aikana. Erityisesti nykyään on tärkeää ymmärtää, mikä on suosittua käyttäjien keskuudessa. Kaikkein tunnetuimpien pelielementtien sisällyttäminen sovelluksiin ja oppimisympäristöön tuo siis suuren edun muihin verrattuna.

Parhaat käytännöt käyttäjien sitouttamiseen pelielementeillä

Kuten aiemmin mainittiin, tärkein syy pelillistämisessä on pitää käyttäjät sitoutuneina ja motivoituneina. On olemassa tiettyjä pelillisiä elementtejä ja ratkaisuja, jotka lisäävät käyttäjien sitoutuneisuutta.

Kurkataampa tähän asiaan tarkemmin! Tässä lista neljästä esimerkistä, joita voidaan käyttää:

  • Tutoriaali: Kun käyttäjä tuntee käyttämänsä sovelluksen toiminnan, hänen on helpompi käyttää sitä ja se lisää hänen sitoutumistaan sovellukseen. On kuitenkin tärkeää, ettet tee tutoriaalista liian pitkää, monimutkaista tai liian yksinkertaista. Seuraamalla ohittaako käyttäjä tutoriaalin tiettyjä osia voidaan parannella näitä osia entistä paremmaksi.
  • Palkinto: Päivittäisten palkintojen lisääminen saa käyttäjän palaamaan sovellukseen joka päivä lunastamaan palkinnon. Lisäksi palkitseminen saavutuksen jälkeen myös motivoi ja rohkaisee käyttäjää palaamaan sovellukseen.
  • Ilmoitukset: Push-ilmoitusten käyttäminen kannustaa käyttäjää jatkamaan sovelluksen tai pelin käyttöä.
  • Yhteisöllisyys: Esimerkiksi vaihtoehtojen, kuten ”kutsu ystävä” tai ”pyydä ystävää lähettämään sydän”, asettaminen luo yhteisöllisyyden tai kilpailun tunteen. Kun käyttäjät kokevat olevansa osa virtuaalista yhteisöä se edesauttaa heitä käyttämään sovellusta.

Nämä käytännöt ovat kaikki osa perinteistä pelillistämistä. On kuitenkin syytä mainita, että trendit ja olosuhteet kehittyvät ja muuttuvat nopeasti. Nykyään monet sovellukset etsivät erilaisia tapoja lisätä käyttäjän palaamista sovelluksen pariin, koska käyttäjät yleensä välttävät push-ilmoituksia. Lisäksi ystävien kutsuminen Facebookin kautta on myös hiipuva trendi. Tästä syystä, vaikka näitä käytäntöjä pidetään parhaina käyttäjien sitoutuneisuuden kannalta, on tärkeää säilyttää dynaaminen lähestymistapa ja seurata käyttäjien käyttäytymistä.

Pelillisten ratkaisujen hyödyt

Kaikki pelillistämisen tuomat hyödyt ovat tehneet siitä hyvin suosittua viime vuosikymmenen aikana. Lisäksi on monia etuja, miksi pelillistämistä kannattaa käyttää opetussovelluksissa tai -ratkaisuissa. Tilastot osoittavat myös, että pelillistämistä käytettäessä oppiminen on tehokkaampaa. Alla listattuna pelillisten elementtien tuomat parhaat edut, erityisesti verkko-oppimisratkaisuissa:

  • Lisää sitoutumista
  • Parantaa käyttäjien motivaatiota
  • Auttaa ja parantaa tiedon säilyttämistä muistissa
  • Edistää kognitiivista kehitystä
  • Parantaa koulutuksen saavutettavuutta

Jos blogi herätti lisää kysymyksiä, niin älä epäröi ottaa yhteyttä meihin. MeKiwi tarjoaa palveluna räätälöityjen pelillisien ratkaisujen suunnittelua ja toteutusta yritys- ja koulutusaloille. Haluatko tehdä tuotteestasi digitaalisesti kiinnostavan ja motivoivan? Anna meidän tehdä se puolestasi!
Älä epäröi ottaa yhteyttä niin kehitetään yrityksellesi paras mahdollinen pelillistetty ratkaisu.