MeKiwi osallistui Japan Sapporo xR Exhibition 2022 -näyttelyyn. Asiantuntijamme Merih Arikkök antoi nopean yleiskatsauksen MeKiwin osaamisesta ja palveluista sekä aiempia asiakastapauksia ja referenssejä.
Koska laajennetun ja immersiivinen todellisuuden ratkaisuja voidaan käyttää menestyksekkäästi monilla eri aloilla, Merihin esityksen esimerkit kattoivat laajan valikoiman toimialoja.

Oppimisratkaisut ja koulutussimulaatiot

Koulutuksen prototyypiksi kehitimme Histology XR:n, joka on innovatiivinen terveydenhuollon XR-oppimiskokemus terveydenhuollon henkilöstölle, opiskelijoille ja opettajille.
Tämän työkalun avulla käyttäjät voivat tutkia mikroskooppisia kuvia ja näytteitä immersivisessa virtuaaliympäristössä, jossa on vapaus lähentää, vaihtaa saumattomasti näytteiden välillä, tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja opettaa vertaisia.
Sovellus käyttää “true eye view” -tekniikkaa, eye tracking ja hand tracking, jotka ovat maailman edistyksellisimmän Varjo XR-3 Mixed Reality -laitteen ominaisuuksia.

Toinen esimerkki XR-oppimis ratkaisusta oli turvahenkilöstön koulutussimulatio Oulun Seudun Ammattiopistolle. Koska opiskelijat eivät voineet käydä koulua henkilökohtaisesti pandemian aikana, MeKiwi auttoi ratkaisemaan tämän haasteen tuomalla käytännön harjoittelun virtuaalitodellisuuden avulla opiskelijoiden koteihin.

Viihde, koulutus ja matkailu

Muut esitellyt hankkeet voivat kaikki tuoda lisäarvoa viihteen, koulutuksen ja matkailun aloille.
Tällainen on esimerkiksi Operaatio Suentassu, joka on täysin immersiivinen Suomen talvisodan Mixed Reality -kokemus. Se on kehitetty käyttäen Varjo XR-3 ja HTC Vive Tracker -laitteita Mixed Reality:ssä, jossa käyttäjä voi käsitellä todellista asetta, deaktivoitua Suomi KP/-31:tä, sekä nähdä sen ja käyttää sitä ohjaimena pelissä.

Toteutimme myös immersiivisen veneilysimulaation XR-Marine -yritykselle. Projektissa toteutimme moottoriveneen 3D-mallin, joka perustui yrityksen moottorivenemalleihin ja sisällytimme sen immersiiviseen XR-kokemukseen.

Viimeinen esimerkki XR:n käytöstä matkailussa oli Muuramen kaupungin AR-kokemus, jossa vierailemalla paikallisessa kirkossa AR:ssa käyttäjät voivat seurata lapsikuoron laulua. Sovelluksessa oli myös linkkejä kaupungin virtuaaliseen museoon ja palveluihin.

Odotettua enemmän

Laajennetun todellisuuden käyttäminen vain pelitarkoituksiin rajoittaisi teknologian todellista potentiaalia.
Ei ole yllätys, että tekemällä oppiminen auttaa säilyttämään tietoa paremmin kuin passiivinen oppitunti, ja historiallisessa tapahtumassa eläminen on vaikuttavampaa kuin siitä lukeminen.
Haluatko inspiroitua joistakin aiemmista teoksistamme? Löydät ne täältä. Jos haluat viedä projektisi seuraavalle tasolle XR:n avulla ja ota yhteyttä asiakkuuspäällikköömme Jonnaan tai XR-asiantuntijaamme Merihiin.